Syndrom biurowy – problemy pracy z komputerem

Pracujesz dużo z komputerem? Pamiętaj o prawidłowej postawie, podstawowych zasadach oraz właściwym ustawieniu miejsca pracy aby uniknąć wielu problemów zdrowotnych.

Przygotowaliśmy dla Was dzisiaj kilka wskazówek, które pomogą uniknąć częstych dolegliwości związanych z długą pracą przy biurku.

 Najważniejsza zasada – często zmieniaj pozycję, a co pewien czas wstań od biurka i wykonaj kilka prostych ćwiczeń. Nawet najbardziej optymalnie przyjęta sylwetka na dłuższą metę stanie się obciążeniem dla kręgosłupa.

 Plecy
To one najbardziej cierpią przy dłuższych posiedzeniach. A wystarczy lekko odchylić się do tyłu (tak o 15 stopni będzie ok), aby zmniejszyć obciążenie kręgosłupa w istotny sposób. Najgorsze co możesz zrobić swoim plecom, to garbić się – już lepiej pracować na stojąco 

 Nogi
Wydawać się może, że to mało istotna kwestia, ale nic bardziej mylnego. Tutaj istotne jest, aby uda ustawione były równolegle do podłogi. Jeśli to uda się osiągnąć, to wystarczy pamiętać, jeszcze aby kąt między podudziami, a udami wynosił co najmniej 90 stopni, co poprawia przepływ krwi.

 Przedramiona i dłonie
Blat biurka powinien znajdować się nieco poniżej wysokości łokci. 2-3 cm wystarczą, aby znacząco poprawić komfort pracy.

 Głowa
Idealna pozycja jest wówczas, gdy głowa pozostaje wyprostowana. Jeśli potrafisz pisać bezwzrokowo nie powinno być z tym problemu. Jeśli jednak musisz spoglądać na klawiaturę w trakcie pisania, to wiedz, że lekkie pochylenie do przodu także jest dopuszczalne. Odchylanie głowy do tyłu, na boki na dłuższą metę powoduje obciążenie kręgosłupa szyjnego i dyskomfort.

 Ergonomia miejsca pracy
– monitor powinien być pochylony na podstawie tak, aby jego powierzchnia znajdowała się pod kątem prostym do osi spojrzenia skierowanego około 30° w dół;
– wysokość krzesła należy regulować w zakresie 40–50cm w zależności od długości podudzi tak, aby kąt zgięcia w stawach kolanowych wynosił 90°;
– doradza się korzystanie z krzeseł o możliwości regulowania oparcia i podłokietnikami tak, aby oparcie zapewniało lordozę w odcinku lędźwiowym kręgosłupa i możliwość oparcia pleców, a podłokietniki powinny znajdować się na wysokości blatu;
– poziom blatu biurka trzeba dostosowywać do wysokości użytkownika tak, aby odległość pomiędzy dolną krawędzią stołu a siedzeniem krzesła powinna wynosić około 25cm;